1299: وقوع كودتاي سوم اسفند بهدست پهلوی اول و تشكيل قشون متحدالشكل.
1299: تقویت تفكر خريداري چند فروند هواپيما براي پشتيباني نيروي زميني.
1301: مونتاژ قطعات یک هواپیمای روسی در زمین های قاجاریه و اولین پرواز آن در آسمان تهران.
1301: پیش بینی تاسیس دفتری به نام دفتر هواپیمایی در سازمان قشون در شعبه تنسیقات دایره عملیات و تشکیل هسته مركزي نيروي هوايي ايران.
1301: عدم موفقیت مذاکرات سفیر ایران با دولت آمریکا برای خرید چند دستگاه هواپیما و همچنین آموزش عده ای از ایرانیان بعنوان اولین خلبانان ایرانی و راه اندازی دفتر هواپيمايی.
1301: خرید نخستين هواپيما از شركت "يونكرس آلمان در سال 1301.
1302: خرید دو فروند هواپيماي ديگر از همان نوع به نامهاي گيلان و مازندران توسط تيپ گيلان و مازندران و ارسال به تهران.
1302: خرید چهار هواپيما از نوع "دوها ويلاند" از روسيه و رسیدن تعداد هواپیماهای نیروی هوایی ایران به 7 فروند.
1303: اعزام نخستین هيأت دانشجويي ايران به روسيه مركب از10 نفر براي فراگيري فن خلباني.
1303: تاسیس شعبه ای از شرکت یونکرس آلمان در ایران و استفاده ارتش ایران از خلبانان این شرکت برای سرکوب اغتشاشات داخلی.
1404: خرید20 فروند هواپیمای دیگر از فرانسه، آلمان و روسیه و نامگذاری آنها با اسامی مانند عقاب، تيهو، كركس، شاهين، هما، قرقي، كبك و بلبل.
1404: خرید چند فروند هواپيماي ديگر و تبدیل سازمان هواپيمايي به یک گُردان هواپيمايي و يك گروه تعليماتي.
1305: تشکیل اداره هواپیمایی ایران همزمان با بازگشت افسران آموزش دیده ایرانی از روسيه.
1305: تشکیل رسمی اداره هواپیمایی در پادگان قلعه مرغی همزمان با بازگشت دسته دوم و سوم افسران آموزش دیده ایرانی از فرانسه.
1311: تاسیس مدرسه خلبانی در شهریور این سال پس از گذشت 10 سال.
1311: تاسیس دانشكده فني هوايي هم جهت با آموزش عدهاي افسر فني در دوشان تپه تهران.
1311: تغییر ساختار سازمان هواپیمایی به يك گروه آموزشي، يك گردان شكاري و يك گردان بمباران و اكتشافي به تابعیت اركان حزب قشون.
1311: تفکیک ارکان جنگ هوایی از نیروی زمینی و استقلال سازمان هواپیمایی مركب از يك هنگ، فرماندهي و ستاد هنگ مركب از سه ركن و يك دفتر ستاد.
1314: تاسیس کارخانه های هواپیماسازی با نام "شهباز" در محل پادگان دوشان تپه.
1314: پرواز نخستین هواپیمای تولیدی شرکت شهباز در مرداد ماه این سال.
1314: تغییر عنوان هواپیمایی نظامی ایران از قوای نظامی به نیروی نظامی در سال 1314.
1315: تشکیل هنگ هوایی مشهد.
1316: تشکیل هنگ هوایی اهواز.
1318: راه اندازی باشگاه هواپيمايي كشوري بمنظور آموزش خلباني در ایران.
1320: افزایش تعداد هواپیماهای نیروی هوایی به 283 فروند تا شهريور ماه.
1320: حمله و اشغال ایران توسط متفقین و ایراد ضربات اساسی به ساختار سازمانی نیروی هوایی.
1320: پایان حکومت پهلوی اول و رفتن نیروی هوایی تحت نظر و امر وزارت جنگ با عنوان اداره پنجم آن وزارتخانه.
1320: شروع حکومت پهلوی دوم و ابلاغ استقلال اداره هواپیمایی در امور داخلی خودش.
1326: تشکیل آموزشگاه فنی دوره نهم و پذیرش 90 نفر هنرآموز.
1327: شروع راه اندازی دورههاي تكنيكي دانشكده فني افسري، كلاس فني ويژه درجهداران، آموزشگاه فني و ناوبري هوايي توسط آموزشگاه فنی تا سال 1336.
1336: تغییر عنوان ستاد نیروی هوایی به فرماندهی نیروی هوایی.
1339: تاسیس سازماني بنام كمكهاي آموزشي جهت تكميل تعليمات فني هنر آموزان در تيپ تعليمات.
1346: تغییر غنوان تيپ تعليمات با امكانات آموزشي بيشتر به مركز آموزشهاي هوايي.
1346: شروع بکار مرکز آموزش های هوایی با راه اندازی شش هيأت آموزش نظامي، افسري، زبان، الكترونيك، نگهداري هواپيما و تخصصهاي مختلف.
1347: شروع به استخدام کادر جدیدی تحت عنوان همافری برای انجام عملیات تعمیر و نگهداری.
1347: خریداری و ورود هواپیماهای جدید مافوق صوت پیشرفته اف-4 و اف-5 از آمریکا.
1354: خرید 72 فروند هواپیمای تامکت اف-14 از آمریکا و فرود آنها روی باند فرودگاه مهرآباد.
1357: تصمیم برای افزایش جنگنده ها از 447 فروند به 500 فروند و قرار گرفتن ایران در رده کشورهای غربی و بالاتر از کشورهای خاورمیانه.
1357: رسیدن استعداد نیروی هوایی ایران هنگام فروپاشی حکومت پهلوی دوم به حدود 76 فروند بالگرد، 15 اسكادران موشك زمين به هوا، 166 فروند اف-5، 190 فروند فانتوم و77 فروند تامكت اف-14.
منبع: پایگاه اطلاع رسانی ارتش جمهوری اسلامی ایران
www.aja.ir
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
عضو دفتر حفظ و نشر آثار رهبر انقلاب در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح کرد
گفت وگوی اختصاصی تپش با سرپرست دادسرای اطفال و نوجوانان تهران:
بهروز عطایی در گفت و گو با جام جم آنلاین:
گفتوگوی «جامجم» با حجتالاسلام محمدزمان بزاز از پیشکسوتان دفاع مقدس در استان خوزستان